Srpen 2013

Obrázky z Bretaně - 13

29. srpna 2013 v 10:48 ALBA
Některé stránky v albumu jsou rozkládací a to tak, že k hlavní stránce, která je pak s dírkami a uchycená v kroužkovém mechanismu, přilepím ještě jednu stránku. Obvykle tissue páskou, nebo dalším papírem. Tyto stránky jsou trochu užší, protože se překládají do středu, kde je album svázané, tak aby nezasahovaly až do vazby.

V mém písmenkovém archivu je mnoho "propisotů", kde už spousta písmen chybí a tak jsem se rozhodla, použít tyto zbytky na podklady.

Tuhle fotku, tedy i stránku, mám z pochopitelných důvodů :-) moc ráda. Papír byl k ní jako dělaný :-)

Díky za návštěvu a přeji krásný sluníčkový den :-)

Obrázky z Bretaně - 12

27. srpna 2013 v 9:52 ALBA
Během léta se koná v Bretani mnoho církevních slavností, tak zvaných Pardons. Jsou zasvěcené svatému, patronu kostela nebo místa a na jeho počest se koná procesí a bohoslužba. Při první návštěvě před mnoha lety se nám poštěstilo se jedné zúčastnit a byl to zážitek. Teď se mi doma u PC podařilo zjistit, že jedna slavnost bude asi 40 km od místa, kde bydlíme, takže kousek. V sobotu večer byla bohoslužba a procesí k obrazu černé Panny Marie, v neděli po celý den se konal festival dětských tanečních souborů. To Matýska moc nebralo, ale mě hodně. Byl to krásný víkend. A v neděli odpoledne jsme pak kloučkovi dopřáli jeho milované moře :-)

Matýsek se nechtěl na průvod jen dívat, chtěl se účastnit aktivně, tedy v něm jít. Tak jsme šli, cizáci, bezvěrci...Všichni měli v rukou svíčky a bylo to krásné. Matýsek se hrnul stále kupředu a nakonec ten průvod vedl, šel v čele! ;-)

Guingamp je krásné město s mnoha prastarými domy. ( v nápisu mám chybu! - napravím ) Mimo jiné je zde dům slavného granátníka Tour d´Auvergne, který byl zároveň originálním filologem . Mimo jiné dokázal bretaňský původ Adama a Evy, neboť první muž, když mu uvízl kousek jablka v hrdle, zvolal bretonsky: "A tam!" ( kousek! ), a první žena mu podala vodu a vyzvala ho: "Ev! ( pij! ).

Děkuji, že jste tu byli :-)

Obrázky z Bretaně - 11

25. srpna 2013 v 11:42 ALBA
Venku prší a já vzpomínám na Bretaň. Ale nám tam pršelo jen jednou, ačkoliv když se řekne Bretaň, mnozí možná mají představu nevlídna, deště a větru. Já jsem se vždycky těšila na pořádné "ošklivé" počasí, bouřlivé moře, vlny zalévající pobřežní silnici, stromy ohýbající se větrem...ale to jsme nikdy nezažili. Takže máme pobřeží zalité sluncem a vše v náramné letní pohodě :-)

Tehhle domeček mezi skalami se jmenuje Castel Meur a stal se asi nejznámějším obrázkem Bretaně. Nachází se asi dva kilometry za vesnicí Plougrescant, na západ od Point du Chateau. Byl zde postaven ještě v době, kdy neexistovala stavební povolení a každý si stavěl kde chtěl. Majitel, určitě veliký milovník moře, zde žil celoročně - moře tu opravdu bývá bouřlivé a počasí drsné. Jeho dědicové sem jezdili pak už jen příležitostně, za hezkého počasí. Když byl domeček objeven turisty, byli tak neurvalí, že lezli i na střechu domku a tam se fotili. Takže od té doby je kolem domku zábrana v dostatečné vzdálenosti. Starosta vesnice Plougrescant jednal s vnučkou prvního majitele o tom, že by se domeček stal oficiálním symbolem oblasti , ale díky špatné zkušenosti s turisty se zatím jednání nevyvíjí příznivě. Což se nedivím, taky bych nechtěla, aby mi vtíraví Japonci lezli až na dvorek...

Včera jsme ukazovali album kamarádům - tahle naše společná fotka byla nazvána - fotoshop nůžky :-). Jasně, nezastírám, že fotka je vystřižená. Tohle jde udělat i v Zoneru, ale nechtělo se mi, za a) nůžky jsou rychlejěí ;-), za b) líbí se mi, že je to plastické.

Do St.-Malo jsme jeli po pobřeží. Jedním z nejznámějších a nejnavštěvovanějších míst je Cap Fréhel s přístupným majákem a kousek odtud s pevností La Latte. Také přístupnou.

Děkuji, že jste tu se mnou :-)

Obrázky z Bretaně - 10

22. srpna 2013 v 21:03 ALBA
Protože mám zase spousty fotek, dělám stránky většinou více fotkové a nebo opět vymýšlím různé schovávačky a rozkládací stránky. Tahle je rozkládací na výšku a použila jsem pevný pauzák. Bílou akrylkou jsem na něj prsty udělala pár šmouh a ještě do nezaschlé barvy jsem udělala další šmouhy modrou a zelenou barvou. Po zaschnutí jsem nalepila na stránku halabala zbytky písmenek, která už bych na nápisy nikdy nevyužila a tady dělají dekor stránky. Berevně se to vše k foce, myslím, docela hodí. Pak už jen razítko a kousek stužky a je hotovo. Protože je pauzák průhledný, tak jsem na prosvítající fotku dala z rubu zase fotku, a jemný rubový dekor je jako podklad a vůbec nevadí, že písmenka jsou obráceně.

Pod pauzákem, na hlavní stránce je katedrála St -Tugdual v Tréguier ( nápis už mám hotový, ale v době focení na stránce ještě nebyl :-( ) Svatý Tugdual byl waleský mnich, jeden ze sedmi keltských světců, kteří připluli z Británie šířit křesťanství. S katedrálou tvoří celek klášter z 15. století s rajskou zahradou. Tréguier je jedno z mála bretaňských městeček stojících na kopci. Dole u řeky je malý přístav a rozkošné rybářské hospůdky.

Odpověď na otázku jak vybírám dovolenou je : nejdřív si samozřejmě vymyslíme, kam pojedeme, co chceme vidět, kde chceme být. Pak se snažím v tom místě najít na netu dobré a cenově přijatelné bydlení - roky si pronajímáme přes různé organizace ( začali jsem Interhomem, teď už jsem schopná si najít bydlení sama ) byt nebo radši domeček, abychom měli zahradu, nebo terasu a mohli grilovat a jíst venku, což je to, co doma nemáme. Když máme "hlavní stan", je pak jednoduché najít v okolí to, co bychom chtěli vidět. Koupím si podrobnou mapu, průvodce a pak hledám na netu, neb tam je všechno, odkazy na kulturní akce, zajímavosti atd. Potom, když přijedeme do místa pobytu, navštívíme informační centrum a pobereme prospekty a najdeme další zajímavosti, které nám třeba unikly. Nehoníme se, užíváme si klidu dovolené, pohodu a přesto vidíme spoustu věcí, protože jsme připraveni :-). Někdy mám tu přípravu tak dokonalou, že když pak přijdeme na nějaké místo, mám pocit, že už jsem tam byla, tak dobře ho znám jen z náhledů a průvodce :-). Výlety děláme hvězdicovité, maximálně do 300 km za den ( to opravdu jen jednou , dvakrát) , spíš kratší, aby si muž odpočinul od řízení.

Hned bych někam jela....babí léto je na cestování úplně nejúžasnější...

Děkuji vám za nahlédnutí a milé komentáře :-)

Obrázky z Bretaně - 9

21. srpna 2013 v 9:22 ALBA
Moře je pro nás suchozemce neskutečný fenomén. Nejsem mořský plavec, ale moře miluju. Vůni slaného oparu, který se vznáší nad vlnami, zvuk vln tříštících se o pobřeží, barvu, rozlehlou nekonečnost, tajemnou hlubinu...Moře miluju, ale zároveň mám respekt. Někdy i strach. Matýsek byl u moře poprvé a byla to veliká síla. Nevadila mu chladná voda, nevadily mu vlny, byl stále okouzlen a fascinován.

Děkuji za nahlédnutí :-)

Obrázky z Bretaně - 8

19. srpna 2013 v 13:59 ALBA
Pobřeží růžové žuly - Cote de Granit Rose - je asi nejúžasnější krajinou na severu Bretaně. Moře kolem ostrova Bréhat a mnoha západněji nacházejících se výběžků je opravdu poseto obřími žulovými balvany. Mnohé tvoří fantaskní tvary, některé jsou seskupené do malých i větších ostrůvků, které při přílivu zmizí pod hladinou a za odlivu se na ně dá dojít suchou nohou. Nejhezčí oblast je kolem městečka Perros - Guirec a Ploumanac´h. Stejnojmenný maják je hojně navštěvovaný a jeho obrázek nesmí chybět na žádné pohlednici či prospektu z této oblasti. Zrovna tak kamenná kaplička ze 13.století, ke které si dívky chodily vyprosit ženicha. Ale jen za odlivu. Za přílivu měl svatý Guirec klid :-). Na ostrůvcích a poloostrůvcích jsou vidět krásná kamenná sídla, domy, domečky i zámky. V jednom z nich - Coastares - žil svého času i Henryk Sienkiewicz a pracoval tu na francouzském překladu svého Quo vadis. Musím říct, že by mi ani takové sídlo nevadilo a docela si dovedu představit trávit tu celé léto a v klidu si lepit :-), koupat se, pít růžové, snít....

Děkuji za návštěvu :-) a mějte krásné dny.

Obrázky z Bretaně - 7

14. srpna 2013 v 23:40 ALBA
Medvěda jsem tentokrát na cestu vzít nezapomněla. Ale stejně jsem zapomínala brát ho s sebou na výlety. Matýsek měl s sebou Kukyho a tak jsme je oba nechávali doma, aby si hráli a nezlobili, znáte to, jak dovedou mrňousové otravovat: Kdy už tam budeme, jak je to ještě daleko, já se nudim...:-) Matýsek jim dal karty a pexeso a taky sušenky a kluci chlupatý se měli doma dobře :-) Jen párkrát byl medvěd s námi, častěji se tentokrát vezl Kuky .

V roce 2000 jsme byli v Bretani již podruhé. Poprvé to byla jen rychlá "ochutnávka" na týden, ale tenkrát jsme měli již pronajatý byteček v domě u moře. Z okna v podkroví jsme koukali na skalnaté pobřeží a pasoucího se koně na trávě za domem. Ten pohled mi zůstal v hlavě jako něco majestátního a vznešeného. Moře, skály a ten kůň...
Takže jsem naplánovala, že se do Cléder zajedeme podívat, z Roscoff, kam jsme směřovali jeden výlet, to bylo kousek. Napoprvé jsme to místo nenašli ( ta vesnička sice patří pod Cléder, ale jmenuje se jinak, a to už jsem zapomněla ) , ale jak jsme jeli po pobřeží, najednou jsme oba vykřikli: To je ten dům! Hrající si děti před domem se asi hodně divily dojaté paní, která obíhala barák s foťák. Došli jsme i k moři, na "naše" skály, obrovité kameny, ke strážnímu domečku, k malé plážičce a ostrůvku, který se z moře vynořoval jen za odlivu. Po třinácti letech to bylo zvláštní, být zase na stejném místě...

Tak jako my, i dům se změnil. Škoda, že mě nenapadlo vyfotit stejně i dědu s Matýskem :-).

Děkuji vám za nahlédnutí a přeji krásnou dobrou noc.

Obrázky z Bretaně - 6

13. srpna 2013 v 20:14 ALBA
Na některých stránkách alba jsem plnila podmínky celoroční akce na scrapbook.cz. Tady je třeba dopravní značka - upravená na značku, která by asi prospěla mnohým řidičům :-).

Tahle stránka je rozkládací. Navštívili jsme korzárské město Roscoff a měli jsme moc fotek.

Všudypřítomné racky nešlo nefotit, zrovna tak jako mého srandistu, který předváděl, že skočí z mola do moře :-)

Děkuji vám za návštěvu :-)

Obrázky z Bretaně - 5

12. srpna 2013 v 11:10 ALBA
Dnes to bude jen jeden obrázek. Mám tuhle stránku moc ráda. Matýsek byl neustále připravený s lopatou na stavění hradů z písku. Krom koupání to bylo to, na co se nejvíc těšil. Přijeli jsme do městečka Locquirec ( čti Lokýrek , hezké, že ? ;-) ) a nechali jsme malého hrát si na pláži a seděli jsme na lavičce opodál. Studovala jsem si materiály z informačního centra. Když jsem zvedla oči, uviděla jsem seriál :-). A fotila.

Došla jsem pak za chlapečkem a seznámila se já :-). Byl to Filípek. Vysvětlila jsem mu, že mu Matýsek nerozumí, že je Čech a francouzsky neumí. Pokýval hlavou a pochopil....nojo, to je ta jazyková bariéra....

Krásný den a díky za návštěvu :-)

Obrázky z Bretaně - 4

9. srpna 2013 v 19:55 ALBA
Kešky jsme si odlovili s Matýskem jen dvě. Nejsme ti úplní zažranci, ale je fajn si kešku najít tam, kde se zrovna člověk nachází. Když je "při cestě", jdem pro ni, ale nepodřizujeme keškám svoje plány.
Jednu jsme našli u kapličky kousek od našeho bydliště, tedy Matýsek ji našel. Přečetla jsem mu, že je někde v břečťanu na zídce a měl ji hned. Druhou jsme hledali u kapličky v Roscoff. Dala nám zabrat. Už jsme to chtěli vzdát, ale já jsem se ještě vrátila. Došlo mi, že přece nebude přímo u kapličky, kde je vždy dost lidí, ale pod kamenem ve stráni pod ní...a šla jsem skoro najisto :-) Byla tam!

Další stránky jsou z výpravy do města Morlaix. Když si ho najdete na googlu a projdete se s panáčkem jako Milena ;-), uvidíte, jaké je to pěkné město s mnoha krásnými historickými domy, které se krčí pod majestátním viaduktem. Ve střední části je možné most přejít , nahoře jezdí rychlovlak TGV.

Stránky jsou rozkládací.

Na téhle stránce jsou fotky z unikátní restaurace, která vznikla z bývalých městských lázní. Drze jsme nakukovali, ačkoliv bylo zavřeno. Ale byli jsme pozváni dovnitř a bylo nám dovoleno fotit.

To je výhled z 58 m vysokého a 285 m dlouhého železničního viaduktu.

Děkuji vám za nahlédnutí a milé komentáře. Přeji všem pohodový víkend :-)

Obrázky z Bretaně - 3

8. srpna 2013 v 9:48 ALBA
Vzhledem k tomu, že jsme měli s sebou dítě, jsme nedělali žádné daleké výlety. Hlavně jsme se chtěli užít všichni spolu a pak to moře... Nejkrásnější stezka po pobřeží je bývalá celní stezka. Pobřeží je kamenité, rozeklané, divoké, ale pláže a plážičky jsou písčité. Bavilo nás chodit po skalách a hledět do dálek, nechávat se pohledem unášet na mořských vlnách a snít...

Děkuji vám za nahlédnutí :-)

Obrázky z Bretaně - 2

7. srpna 2013 v 12:06 ALBA
V Pleumeur-Bodou, kde jsme měli náš domeček, je Musée des Télécommunications ( telekomunikační muzeum ), které se nachází v areálu jediné francouzské satelitní stanice. Spousta exponátů tam dětem i dospělým přibližuje vývoj tekomunikační techniky od Morseova přístroje až po satelitní přenos. Že je vše francouzsky nevadí, spousta věcí je pochopitelná názorně a na něco přicházíme prostě způsobem pokus - omyl. Hlavně je možné si všechno osahat a zkusit.

Hned kousek vedle je i Planetárium a Galská vesnička, kde se malí i velcí vyblbnou na různých "bojových" atrakcích, ale i při hlavolamových kouscích. Jezdili jsme na lodi, bojovali s Římany, stavěli vesnici...a pak jedli pravé bretaňské palačinky a gallety, na kterých bych mohla být živa. Mooooc mi chutnají.

Kousek odtud je zajímavý menhir. Jmenuje se Saint Uzec a je 8 metrů vysoký. Dlouho ležel ne zemi než byl zrestaurovám a opět zvednut. Na vrcholu nese křesťanský kříž, pod ním jsou výjevy uctívání ( měsíc, slunce ) a utrpení ( kladivo, hřebíky, biče ) .

Jeden jediný den nám pršelo :-)

Děkuji vám za návštěvu.

Obrázky z Bretaně - 1

6. srpna 2013 v 8:24 ALBA
Dlouho jsem si vymýšlela název alba, ale jiný lepší mě nenapadl. Prostě ony to jsou obrázky - úchvatná krajina, příroda, městečka, vesnice, domy, kytky, lidé...všechno je jako vymalované, v dešti i ve slunci. Pan Šmíd nemohl vymyslet nic lepšího a my, co se snažíme ho trumfnout, už nemáme v čem. Takže moje album z letošní dovolené má název -
OBRÁZKY Z BRETANĚ.

Bydlíme v pronajatém domku v městečku Pleumeur Bodou. Má to mnoho výhod. Máme pohodlí, soukromí a hlavně, můžeme si vařit :-). Milujeme snídaně a večeře venku, posezení u skleničky pod hvězdnou oblohou, grilování...zkrátka to, co nám panelák doma neposkytuje :-)

Vnouček byl poprvé u moře. Bylo studené, ale vlezl do něj statečně a nadšeně. To mu vydrželo celých 14 dní, i když pak se oteplilo a moře mělo místo 14 stupňů 15! ;-)

Děkuji za nahlédnutí a přeji vám krásný horký letní den :-)

Challenge - červenec

1. srpna 2013 v 9:55 SOUTĚŽE
Léto je časem klidu a útlumu. Myslím scrapbookového. Jsme na dovolených, na prázdninách s dětmi, na chatách a chaloupkách, pracujeme na zahradách, ležíme u vody, běháme po kopcích...prostě na scrapování , navzdory dlouhým večerům, není čas. Já už mám dovču za sebou, vnoučky hlídám příležitostně a tak naopak využívám svých prázdnin, než v září naplno vypukne zaměstnání. Chci dodělat album z dovolené a všelijaké drobné restíky, které na mě jukají ze všech koutů pracovny :-).
Začala jsem dovolenkovou stránkou, která se hodila k tématu červencové challenge - Láska prochází žaludkem - tedy stránouy o jídle a s jídlem.

Děkuji za návštěvu :-)
Obsah těchto stránek včetně všech obrázků podléhá platným zákonům o autorských právech. Všechny materiály jsou určeny pouze k prohlížení. Ctěte prosím autorská práva. K použití textů, částí textů a obrázků je třeba mít souhlas autorky těchto stránek.